perjantai 12. lokakuuta 2012

Oi katso Suomi, sinun päiväs koittaa!

Hyvää huomenta! Tänään ON hyvä päivä! Näin aion aloittaa tästä lähtien jokaisen aamuni.

Meillä oli töissä tänään käsialatunti, ja niin hullulta kuin se voikin varmasti joistakin tuntua, minä rakastan käsialaharjoituksia! Tuo kuoleva kansanperinne (kynällä kirjoittamisen taito) on yksi niistä mahtavista taidoista, jota kehittämällä aivan huomaamatta kehittyy myös miljoona muuta asiaa! Keskittymiskyky lisääntyy, hienomotoriikka harjaantuu, silmän ja käden koordinaatio kypsyy, ja parasta kaikesta on se, että työn tulos näkyy välittömästi!

Minulla on ilo ja kunnia saada tänävuonna opettaa uskomattoman taitavia ykkösluokkalaisia, ja tänäänkin Mm-kirjaimia tehdessämme, melkeinpä jokaisen kirjaimet muistuttivat enemmän tai vähemmän kirjan painokirjaimia. Keskittyminen oli käsinkosketeltavaa, kunnes hiljaisuuden rikkoi hento tytön ääni:"Kato ope... Enkös mä olekin aika huono näissä?" Ymmärsinhän minä heti, että nyt kalastellaan kehuja ja normaalista olisinkin varmasti asian kuitannut toteamalla, ettei noin kauniista kirjaimista voi muuta sanoa kuin hyvää, ja antanut hienon tarran. Nytpä kuitenkin päässäni loksahti jokin palkki uuteen asentoon!

"Kling!" Kilautin huomiokelloani opettajan pöydällä ja välittömästi kaikki pienet naamat toljottivat minua uteliaan näköisinä. "Nyt on kuulkaas niin, ettei tällainen peli vetele!" Ilmeet vakavoittuivat... Mitä nyt oli tulossa??? "Kuinka moni teistä on sitä mieltä, että nämä kirjaimet ovat huonosti tehtyjä?" kysyin ja nostin tytön kirjaa näytille. Yhtään kättä ei noussut. "Nyt kuulkaan tehdäänkin tästä lähtien niin, että aina kun sinä itse tiedät, ja varmasti sinä tiedät, että olet onnistunut, niin sanot sen tomerasti kunnolla ääneen! No niin kaikki yhdessä! OLEN TAITAVA! MINÄ ONNISTUIN HIENOSTI! Ja vielä uudelleen! Kovempaa! Mitä, en kuule!" Siinä ne sitten silmät loistaen huusivat kaikki kurkku suorina omaa loistavuuttaan!

"OI KATSO SUOMI SINUN PÄIVÄS KOITTAA! YÖN UHKA KARKOITETTU ON JO POIS!"


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti